Admin
گفت‌وگو با پرواز همای ،خواننده متفاوت اپرای ایران
نظر دهید ۲۷ شهریور ۱۳۹۶

از ۱۲ سالگی با نوروزخوانی پا به عرصه موسیقی گذاشت و با تحصیل در کشور عزیزمان ایران و ایتالیا و حشر و نشر با بزرگان موسیقی،‌ راهی متفاوت را

گفت‌وگو با پرواز همای ،خواننده متفاوت اپرای ایران

از ۱۲ سالگی با نوروزخوانی پا به عرصه موسیقی گذاشت و با تحصیل در کشور عزیزمان ایران و ایتالیا و حشر و نشر با بزرگان موسیقی، راهی متفاوت را در موسیقی جهت خود برگزید. او سال هاست می خواند و می نوازد، آن هم براساس سروده های خود که برآمده از تفکر خاص اوست؛ تفکری که ریشه در موسیقی و شعر و ادبیات بومی سرزمینمان دارد. او توانسته با تلفیقی متفاوت، موسیقی خاص خود را که به نوعی امضایش محسوب می شود، به مخاطبان ارائه دهد.

همای طی سال ها فعالیت با طرح های نو تلاش کرد در ارائه موسیقی اش تکرار نباشد، به طوری که زمانی با ارکستر بزرگ، زمانی دیگر با گروهی کاملا سنتی و در برهه ای دیگر با حضور بازیگران و صورت های معروف غیرایرانی از جمله عالیم قاسم اف و ترکیب و تلفیق موسیقی ایرانی و آذربایجانی به روی صحنه رفته است.

او در روزهای گذشته و در طرحی دیگر، اپرا را به شیوه ایرانی به صحنه آورد؛ اپرایی از جنس همنشینی موسیقی بومی با موسیقی ایرانی و کلاسیک.

گفت‌وگو با پرواز همای ،خواننده متفاوت اپرای ایران

عاملی که باعث شد در چنین برهه زمانی به فکر اجرای چنین پروژه ای آن هم در قالب اپرایی بیفتید، چه بود؟

من هر لحظه دوست دارم کارهایی که انجام می دهم، با کارهای قبلی ام متفاوت باشد و تکراری نباشد. با در نظرگرفتن این که این روزها در کشور عزیزمان ایران کارهای متفاوت در حال انجام هست، حس آدم برانگیخته می شود جهت این که بتواند کارهای تازه انجام دهد.

سال ها بود دلم می خواست، این اپرای علاقه و عقل و آدمی را در کشور عزیزمان ایران روی صحنه بیاورم. از آنجا که قبلا آن را در اروپا اجرا کرده بودم، تلاش کردم به شکل کامل تر و کاملا ایرانیزه شده است با توجه به مفاهیم ایرانی، آن را بنویسم و در کشور عزیزمان ایران اجرا کنم .

از ۱۲ سالگی با نوروزخوانی پا به عرصه موسیقی گذاشت و با تحصیل در کشور عزیزمان ایران و ایتالیا و حشر و نشر با بزرگان موسیقی،‌ راهی متفاوت را

من معتقدم، مردم این زمانه نیاز به شنیدن موسیقی کاملا متفاوت دارند و فکر می کنم، این یکی از آن موسیقی هایی است که مردم از شنیدنش لذت خواهند برد.

در سال های اخیر اپرا به شکل واقعی اش هیچ گاه در کشور عزیزمان ایران اجرا نشده و بسیاری از بزرگان موسیقی کلاسیک هر لحظه انتقاداتی را بر آن داشته اند. شما جهت این اثر اپرایی چه تدابیری را در نظر گرفته اید که همه بخش های آوازی بدون مسئله و به صورت کامل اجرا شود؟

من شش سال وقت گذاشتم تا بتوانم این اپرا را به آن شکلی که می خواهم، اجرا کنم .در این اپرا صدای زن ها با لحاظ پرسشها شرعی با هم ترکیب شده. درواقع، صدای علاقه مادر، علاقه جاودان و علاقه آسمانی با عقل ها ترکیب شده است و یک اثر خیلی متفاوت خلق کرده است .

چگونه از موسیقی کلاسیک در تلفیق موسیقی ایرانی جهت این اثر بهره بردید؟

از آنجا که در مدت حضورم در ایتالیا درس های تاریخ اپرا را از بدو شکل گیری اش آموخته ام و تکنیک ها و نوشتن آن را یاد گرفته ام و همچنین در اپراهای متفاوت ایتالیایی حضور داشتم و نوع تکنیک هایشان را دیدم و آریاهای متفاوت اپرا را خواندم و با کارگردان های متفاوت مشورت کردم، تصمیم گرفتم این اپرا را با همان قواعد درست اپرا و ایتالیایی بنویسم که معنای واقعی اپرا داشته باشد. من در این اثر هم از سازهای ارکستراسیون کلاسیک و هم ایرانی استفاده کردم که کاملا یک اپرای ایرانی شود و شکل واقعی یک اپرا را داشته باشد.

از این اپرا به عنوان اپرای ایرانی یاد کردید. لطفا توضیح بفرمایید، اپرای ایرانی چه شاخصه هایی می تواند داشته باشد؟

گفت‌وگو با پرواز همای ،خواننده متفاوت اپرای ایران

از این اثر به عنوان نخستین اپرای ایرانی یاد کردم، به این معنا که تا به حال اپرای واقعی با آن قواعد تکنیک نوشتاری اپرا از نظر حرکات و قواعد نوشتاری موسیقی در کشور عزیزمان ایران اجرا نشده و آنهایی هم که تحت عنوان اپرا اجرا شده، نمایش های عروسکی یا موزیکال بوده اند که قواعد نوشتاری اپرا در آنها رعایت نشده است.

من با توجه به آنچه از قواعد اپرا می دانم، این اثر را نوشتم و به خاطر همین اصرار دارم، علاقه و عقل و آدمی، نخستین اپرا به شکل واقعی است و آنهای دیگر نمایش های موزیکال یا نمایش های عروسکی موزیکال بودند که روی صحنه اجرا شده است اند.

شما هر لحظه در آثارتان توجه خاصی به موسیقی نواحی داشته اید. آیا در این اپرا که عنوان ایرانی دارد، از موسیقی بومی استفاده کرده اید؟

بله، جهت این که این اثر یک اپرای کاملا ایرانیزه شود، از موسیقی نواحی کشور عزیزمان ایران هم استفاده و آنها را با موسیقی های متفاوت ترکیب کردم. از موسیقی لرستان، گیلان، خراسان، کردی و آذری بهره بردم تا موسیقی اقوام کشور عزیزمان ایران هم همراه با ارکستر سمفونیک بزرگ در این اثر نقش کامل داشته باشد.

از ۱۲ سالگی با نوروزخوانی پا به عرصه موسیقی گذاشت و با تحصیل در کشور عزیزمان ایران و ایتالیا و حشر و نشر با بزرگان موسیقی،‌ راهی متفاوت را

می توانیم بگوییم در این اپرا موسیقی کلاسیک، ایرانی و محلی با هم همنشینی دارند و ما نقش هر کدام را در جاهای متفاوت این اثر می شنویم.

بله، کاملا درست هست. هر کدام از موسیقی ها به گونه ای با هم آمیخته شده است اند که جزئی از هم شده است و همدیگر را تکمیل می کنند.

تقابل ۲ نیروی متفاوت

گفت‌وگو با پرواز همای ،خواننده متفاوت اپرای ایران

از گذشته علاقه شدیدی به ادبیات کهن کشور عزیزمان ایران و زاویه دید هنرمندانمان به این دو سوژه عقل و علاقه داشتم. به همین علت تصمیم گرفتم، متنی بنویسم که بتوانم این دو را در وجود انسان مورد بررسی قرار دهم و درواقع طرحی بنویسم که بیان کند، علاقه انسان را به یک سو و عقل به یک سوی دیگر می کشاند و انسان جهت گزینش این دو دچار تردید است و در نهایت، آدمی تابع علاقه است و عقل را زیر پا می گذارد.

بر این اساس، طرح این پروژه شکل گرفت و تصمیم بر این شد که آن را به یک اپرا تبدیل و با چندینه صدای متفاوت در کنار خودم اجرا کنم.

اسم این اپرا را هم به خاطر این که تقابل دو نیروی عقل و علاقه در آدم هست، علاقه و عقل و آدمی گذاشتم.

واژه های کلیدی: کلاسیک | موسیقی | ایرانی | نمایش | ایران | ایرانی |

گفت‌وگو با پرواز همای ،خواننده متفاوت اپرای ایران

گفت‌وگو با پرواز همای ،خواننده متفاوت اپرای ایران

مطالب مرتبط
دیدگاه ها بدون دیدگاه

دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است.

پاسخ دهید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.